Obavještavamo članove i ostalu javnost da smo se 10.08. obratili Ministarstvu kapitalnih investicija odnosno Direktoratu za inspekcijske poslove a na pažnju g-din Mirsadu Ćatoviću, generalnom direktoru, u vezi sa zaštitom od zagađenja sa putničkih brodova u Bokokotorskom zalivu i upotrebi pogonskog goriva na ovim brodovima.
Odgovor još nijesmo dobilia a u slučaju da ga dobijemo bit ćete o tome obaviješteni.
Ovim se potvrđuje naše upozorenje svim relevantnim političkim subjektima, koje smo naveli u “Otvoreno pismo svim političkim partijama novog skupštinskog saziva” od 15.07.2023.
da je, između ostalog, prijeko potrebna nova zakonska regulativa koja se odnosi na (re) organizaciju ministarstva koje će biti nadležno za pomorstvo. Time bi se stekli neophodni uslovi da ono počne da radi na moderan i efikasan način kao i da ispunjava sve preuzete međunarodne obaveze i standarde.
U prilogu je dopis kao i relevantne fotografije (7).
Početak citata:
Na pažnju: g-din Mirsad Ćatović, generalni direktor
c.c. MKI – Direktorat za pomorski saobraćaj, sigurnost plovidbe, zaštitu od zagađenja i pomorsku privredu – g-đa Maja Mijušković, generalna direktorica.
Poštovani gosp. Ćatović,
Predmet: Zaštita od zagađenja sa putničkih brodova u Bokokotorskom zalivu.
Povod ovom našem obraćanju je aktuelna prepiska, kojoj svjedočimo, između Vašeg inspektora kap. Gruja Dudića i g-dina Mihaila Vukića dir. agencije Allegra Port.
Bez obzira na ovu prepisku, mi ali i građani Kotora već duži vremenski period primjećujemo da putnički brodovi u Bokokotorskom odnosno Kotorskom zalivu, tokom navigacije, na sidruštu i u luci, ispuštaju veće količine sumljivih ispušnih gasova (vidjeti priložene fotografije). Ovo dovodi u sumlju da ovi brodovi upotrebljavaju pogonsko gorivo koje sadrži veću količinu sumpora , karbona i drugih štetnih materija, od dozvoljene. Uslijed toga, svjedoci smo da se nad Kotorskim zalivom odnosno nad starim gradom Kotorom formiraju tanki oblaci koji su vrlo često, uslijed slabe cirkulacije vjetra u zalivu, stacionirani (vidi priložene fotogravije). Ovo povećava rizik zakiseljavanja zraka koje građani Kotora i okoline mogu da udišu odnosno može da štetno utiče na zdravlje građana.
Takođe, ako ovi putnički brodovi nezakonito upotrebljavaju uređaje za prečišćavanje goriva (Scrubber) sa tkz. otvorenim sistemom onda sva nečistoća koja se iz goriva pročisti direktno se ispušta u moru. To znači da je potencijalno ugrožen i naš morski biodiverzite.
Na osnovu Uredba o graničnim vrijednostima sadržaja zagađujućih materija u tečnim gorivima naftnog porijekla (Sl.list br. 017/17 od 17.03.2017.) ovi brodovi bi morali da upotrebaljavaju gorivo kako je to propisano čl. 13:
“U teritorijalnim vodama Crne Gore i isključivoj ekonomskoj zoni može se koristiti brodsko gorivo, ukoliko sadržaj sumpora ne prelazi 3,5 % m/m, osim brodskog dizel goriva i brodskog gasnog ulja.
Izuzetno od stava 1 ovog člana:
– putnički brodovi koji plove na redovnim linijama u teritorijalnim vodama Crne Gore i isključivoj ekonomskoj zoni ne mogu koristiti gorivo čiji sadržaj sumpora prelazi 1,5% m/m.
– brodovi na vezu, odnosno sidrištu u crnogorskim lukama ne mogu korisititi gorivo čiji sadržaj sumpora prelazi 0,1% m/m.
– plovni objekti koji koriste metode za smanjenje emisija zagađujućih materija u vazduh u zatvorenim sistemima mogu korisititi brodska goriva sa sadržajem sumpora preko 3,5 % m/m (osim brodskog dizel goriva I brodskog gasnog ulja)”.
Takođe, na osnovu ove Uredbe kontrola brodskih goriva vrši se na osnovu brodskog dnevnika, dokumentacije o nabavci tečnih goriva, analizom zapečaćenih uzoraka goriva ili uzorkovanjem goriva za analizu na plovnom objektu.
Nadalje, kontrola kvaliteta brodskih goriva na sadržaj sumpora vrši se na najmanje 20% od prosječnog broja plovnih objekata koji su uplovili/isplovili u/iz crnogorskih luka otvorenih za međunarodni saobraćaj u protekle tri godine.
Podsjećamo da je ova Uredba u skladu IMO / Marpol Annex VI – Reg.14, sa zakonodavstvom EU (pregovaračko poglavlje 14. – Saobraćajna politika) kao i našim preuzetim obavezama proisteklih iz nedavno potpisanog Pariskog memorandum a koja se odnose na sigurnost i bezbjednost plovidbe i zaštite mora od zagađivanja, radi vršenja inspekcijskog nadzora plovnih objekata u lukama Crne Gore.
Iz svega navedenog, po nama, putnički brodovi koji plove na redovnim linijama Bokokotorskim zalivom bi morali da koriste gorivo čiji sadržaj sumpora ne prelazi 1,5% m/m odnosno kada borave na vezu i/ili sidrištu 0,1% m/m.
U cilju zaštite životne okoline odnosno zdravlja građana i morskog biodiverziteta, molimo Vas da nam odgovorite na sledeća pitanja koja se odnose na putničke brodove koji su boravili u Bokokotorskom odnosno Kotorskom zalivu:
– Kada i koliko puta ste do sada izvršili kontrolu upotrebe goriva?
– Kada i koliko puta ste izvršili uzorkovanje brodskog goriva i da li imate izvještaje o kvalitetu uzorkovanih brodskih goriva?
Takođe, u cilju planiranja Vaših inspekcija:
– Da li imate dostupne podatke o upotrebi goriva u navigaciji, na vezu i/ili sidrištu odnosno koja vrsta prečistača goriva je ugrađena na brodu?
Na kraju, molimo Vas da nam saopštite da li ste do sada pokrenuli neki prekršajni postupak protiv brodara koji nije eventualno poštovao pomenutu Uredbu.
U očekivanju Vaših odgovora primite srdačan pozdrav.
Upravni odbor
U Kotoru, 09.08.2023.
Kraj citata